z ostatniej chwili
Uprzejmie informuję, iż począwszy od dnia 7 maja 2024 r. biuro ewidencji ludności czynne w godzinach od 730 do 1400. Kasa urzędu czynna: Wtorek: 8:00-12:00 Środa: 13:00-15:00 Czwartek: 8:00-12:00 Wpłaty dokonać można w każdej placówce BS Mszana Dolna – bez prowizji
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
Powiększ: A A A
A A A A A

Aktualności

Z gór - nad morze

19/06/2017, dodał: Magda Polańska czytano: 4926 razy
Uczniowie Szkoły Podstawowej w Kasinie Wielkiej przebywali na Zielonej Szkole w Ośrodku Wczasowo - Rehabilitacyjnym ,,BARKA’’ w Jarosławcu.

Tak jak w poprzednich latach, rodzice oraz ich dzieci spragnione przygód, chętnie zadeklarowali swój wyjazd na Zieloną Szkołę. Na spotkanie z nadmorską przygodą wyruszyło 39 osób. Opiekę nad tak liczną grupą dzieci sprawowały panie: Anna Rataj (kierownik), Danuta Pietrzak, Teresa Skowronek i Agnieszka Ceklarz.

Z uśmiechem na twarzy i pełni energii obraliśmy kurs na Jarosławiec – informują uczestnicy wyjazdu. Po całonocnej podróży  dotarliśmy do naszego miejsca docelowego – Ośrodka "BARKA". Pomimo zmęczenia wielogodzinną podróżą, pierwsze kroki skierowaliśmy na piaszczystą plażę Bałtyku. Każdego dnia naszego pobytu w Jarosławcu przedzierające się przez chmury promyki słońca zachęcały do spacerowania wzdłuż malowniczego klifu, plażowania, korzystania ze słonecznej kąpieli, budowania rzeźb z piasku, poszukiwania muszelek i bursztynów.

W programie Zielonej Szkoły organizatorzy przewidzieli wiele dodatkowych atrakcji m.in. trzy wycieczki autokarowe, konkursy, gry i zabawy, dyskoteki oraz zorganizowany na terenie ośrodka pokaz sztuki cyrkowej, a także zajęcia z instruktorem tańca występującego w programie „Mam Talent” i „You can dance”, Kacprem Studzińskim

W czasie naszego wyjazdu chcieliśmy przede wszystkim poznać tradycje, kulturę, zabytki, historię oraz środowisko przyrodnicze odwiedzanych w czasie wycieczek nadmorskich miejscowości – dodają młodzi kasinianie. Spacerując po Jarosławcu zwiedziliśmy m.in. Latarnię Morską, która stoi w centrum miejscowości i kieruje  rybaków oraz żeglarzy ku lądowi. Na ponad 33 metrach wysokości podziwialiśmy przepiękny widok rozciągający sie z tarasu widokowego. Aby zachować wspomnienia, wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie przy pomniku Rybaka, który jest ważnym punktem turystycznym. Spacerując plażą, mogliśmy z bliska podziwiać kolorowe kutry rybackie, które codziennie wypływały w morze na połów ryb oraz zobaczyć niezwykle ciekawe budownictwo o konstrukcji szachulcowej z XIX i XX w. tzw. "Krainę w kratę". Ogromne wrażenie wywarła na nas wizyta w Muzeum Bursztynu, w którym mogliśmy dotknąć  prastarego lasu bursztynowego, gdzie obficie żywicujące drzewa zrodziły bursztyn bałtycki oraz zobaczyć świat roślin i zwierząt zatrzymanych w bezruchu, czyli inkluzje w bursztynie.

Na pierwszą wycieczkę autokarową udaliśmy się do nadmorskich miast, Darłowa i Darłówka. Swoje umiejętności logicznego myślenia, sprawności i siły, poddaliśmy próbie w Leonardii - Parku Edukacji i Rozrywki. Jest to park rozrywki z drewnianymi zabawkami rodem z epoki Leonarda da Vinci, gdzie znajduje się około stu gier. Proste zasady sprawiły, że wszyscy świetnie się bawili, odkrywając na nowo radość dziecięcej zabawy, zdrową rywalizację i współzawodnictwo na świeżym powietrzu z dala od wirtualnego świata. Pobyt w parku zakończyło ognisko i wspólne pieczenie kiełbasek. Następnie udaliśmy się na spacer po królewskim mieście Darłowie. Przemierzając uliczki, podziwiając architekturę i nadmorski krajobraz, udaliśmy się w stronę portu, gdzie czekał na nas zabytkowy statek "Eryk I", którym wypłynęliśmy na szerokie wody Bałtyku.

Podczas kolejnej wycieczki autokarowej odwiedziliśmy Ustkę i Słupsk. Zwiedziliśmy tam "Park spotkań z historią" Bunkry Baterii Bluchera, które są pamiątką po zbrojeniu strategicznym w okresie przedwojennym, poszukiwaliśmy skarbów wykrywaczem metalu oraz wzięliśmy udział w turnieju łuczniczym. Spacerując wzdłuż promenady, podziwialiśmy ustecki port, gdzie mogliśmy zajrzeć na pokłady kutrów, jachtów morskich, statków i żaglowców. Potem udaliśmy się do Muzeum Chleba, gdzie poznaliśmy historię piekarnictwa, obejrzeliśmy urządzenia i narzędzia służące w dawnych czasach do wyrobu pieczywa oraz produktów cukierniczych.

Na ostatnią wycieczkę autokarową udaliśmy się do Sierakowa Sławieńskiego, do Wioski Hobbitów. W wiosce tej stworzone zostały bajkowe budowle, warsztaty rzemieślnicze pod strzechą (kuźnia), wieża widokowa Hobbitów, a miejscowa ludność przeobraziła się w rycerzy, strażników, hobbitów i inne postacie z powieści J.R.L Tolkiena. We wsi i wokół niej rozrzucone były też inne zabudowania i miejsca zaadaptowane na użytek Wioski Hobbitów, m.in.: Domek Hobbita nad stawem, Kuźnia Krasnoludów, Smocza Jama, Las Elfów.

Nasze dzieci brały udział w przygotowanych przez organizatorów grach i zabawach terenowych na szlaku turystycznym ,,Tam i z powrotem’’, podczas których wraz ze spotykanymi na trasie postaciami, mogły wykazać się wiedzą, pomysłowością, wytrzymałością w walce ze zmęczeniem i strachem oraz oglądały pokaz rzemiosła wiejskiego – informują opiekunowie grupy z Kasiny Wielkiej. Na zakończenie pobytu w wiosce dzieci zostały zaproszone przez mieszkańców Sierakowa do magicznego świata gier i zabawa na hobbickim placu zabaw.

Zielona Szkoła dla wielu dzieci z tej placówki byłą jedyną formą wypoczynku poza miejscem zamieszkania. Była też doskonałą okazją do kształtowanie umysłu, charakteru i ich osobowości. Nauka w bezpośrednim kontakcie z otaczającą dziecko rzeczywistością sprzyjała twórczemu myśleniu i działaniu. Obcowanie dzieci z przyrodą, poznanie jej praw oraz świadomość zagrożeń dla środowiska umożliwiała kształtowanie właściwych postaw wobec przyrody, określonych wartości i postaw prozdrowotnych. Z kolei aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu, wspólne zabawy nad morzem i na basenie, udział w różnych konkursach oraz współżycie i współdziałanie w grupie  sprzyjały integracji dzieci.

Zielona Szkoła dała ogromne możliwości także nauczycielom, pozwoliła im „wyjść” ze sztywnych miejsc pracy, jakimi są klasa i ławka szkolna. Stwarzała sposobność lepszego poznawania potrzeb i możliwości uczniów. Niewątpliwie była to trudna forma pracy, ale jednak dająca zdecydowanie więcej możliwości rozwijania aktywności poznawczej i twórczej ekspresji uczniów. Zdobyte w ten sposób przez dzieci umiejętności, sprawności i wiedza są bardziej trwałe i efektywne.

Pragniemy złożyć  serdeczne podziękowania wszystkim tym, którzy wsparli finansowo wyjazd uczniów na Zieloną Szkołę. W szczególności: Wójtowi Gminy Mszana Dolna, Bolesławowi Żabie, Annie Petryckiej  oraz Bankowi Spółdzielczemu w Mszanie Dolnej – wyrazy wdzięczności przekazują organizatorzy wyjazdu.