Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
Powiększ: A A A
A A A A A

Aktualności


Europejskie spotkanie w Bad Dürrheim

02/11/2016, dodał: Maciej Liberda czytano: 2996 razy
W dniach od 11 do 19 października 2016 roku ośmioro gimnazjalistów Zespołu Placówek Oświatowych w Kasinie Wielkiej pod opieką nauczycielek Marii Skowronek i Katarzyny Pałgan przebywało w Niemczech na trzecim spotkaniu szkół partnerskich w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+.

W Realschule am Salinensee w Bad Dürrheim spotkały się delegacje z Francji, Polski i Litwy.

            Należy tutaj wspomnieć, że Erasmus+ to program UE w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu. Jego całkowity budżet wynosi 14,7 mld euro. Do 2020 roku powinno skorzystać z tych środków około 4 milionów osób. Gimnazjum w Kasinie Wielkiej już po raz drugi bierze udział w akcji międzynarodowej wymiany młodzieży. Poprzednikiem Erasmusa w naszej szkole był Comenius, który realizowaliśmy z sukcesem w latach 2012 – 2014. Od września ubiegłego roku wypełniamy zadania nowego projektu, a jego motto brzmi: „Four Regions, One Europe” (Cztery Regiony, Jedna Europa). Złożony wniosek otrzymał 98 ze 100 możliwych punktów. Naszymi partnerami są szkoły z Mézin (Francja), Ignaliny (Litwa) i Bad Dürrheim (Niemcy).

            Dla większości uczniów była to wielka przygoda już od samego początku, ponieważ niektórzy uczniowie po raz pierwszy lecieli samolotem. Po wyczerpującej podróży tym środkiem transportu oraz autokarem dotarliśmy na miejsce i zostaliśmy przywitani przez rodziny goszczące, które niecierpliwie czekały na uczniów.

            Program wizyty był bardzo napięty. Nasz każdy roboczy dzień zaczynał się o 8:30, a kończył około 19:00, a czasami jeszcze później. Pierwszy dzień spotkania projektowego wymagał od nas nie tylko tężyzny fizycznej, ale i sprawności językowej, ponieważ niemieccy gospodarze zaangażowali nas w liczne akcje: rajd poznania szkoły, w której nasi niemieccy partnerzy się uczą i pracują, gry integracyjne mające na celu poznanie siebie i przełamanie pewnych barier językowych, sadzenie drzewa wiśniowego będącego symbolem realizowanego projektu przez nasze szkoły, rajd po centrum miasta Bad Dürrheim. Dzień pełen atrakcji zakończył się oficjalnym przyjęciem powitalnym, na którym koordynatorzy szkoły z Niemiec pan Edgar Stratz i pani Paola Eggert powitali wszystkich zebranych, kierując również swoje podziękowania za przygotowanie tego spotkania przede wszystkim swoim kolegom nauczycielom, rodzicom i zaangażowanym uczniom. Głos zabrała również pani dyrektor Stephanie Martin, która od swoich czasów szkolnych kojarzy Europę jako: „Symbol pokoju w Europie, która broni  ludzkiej godności, równości, wolności i demokracji. To nie może być zachowane poprzez przemówienia, ale należy je wzmacniać jedynie poprzez takie programy jak Erasmus+, a w szczególności w dzisiejszych czasach,  gdzie na całym świecie ponownie zdarzają się ataki na dokładnie te wartości”. Słowa z gratulacjami skierował do wszystkich również burmistrz Walter Klumpp, podkreślając, że: „Europa może być przeżywana tylko wtedy, gdy ludzie przede wszystkim się nawzajem rozumieją i darzą się wzajemnym zaufaniem. Program ten jest dla młodych ludzi doskonałą okazją, aby się poznać, rozumieć oraz przygotować się do roli dobrego Europejczyka. Jest on również dobrą szansą poznania zglobalizowanego świata, który rozwija się coraz bardziej.” W części artystycznej wystąpił szkolny zespół rockowy pod batutą pana Jochena Aberta, a w kulinarną podróż zabrali nas uczniowie najstarszych klas, serwując gościom typowe przysmaki szwarcwaldzkie.

            Kolejne dni rozpoczynały się od przedstawienia produktów działań realizowanych w ramach projektu w każdej ze szkół i wymiany doświadczeń z tym związanych. Produkty te zaprezentowane zostały w formie sprawozdań, tekstów czy krótkich filmów, w których młodzież przybliżała swoją ojczyznę, region i szkołę.

            Na pierwszą wycieczkę wybraliśmy się do miejscowości Gutach, gdzie zwiedzaliśmy szwarcwaldzki skansen, w którego centrum znajdują się budynki pochodzące z 1612 roku. Wsłuchując się w wypowiedzi przewodnika, mogliśmy dowiedzieć się, jak ludzie żyli i pracowali w tym regionie ponad 400 lat temu. Kolejnego dnia wszyscy udali się na całodniową wycieczkę do Stuttgartu, gdzie zwiedzaliśmy Muzeum Mercedesa, ażeby poznać historię przemysłu motoryzacyjnego Niemiec oraz zobaczyć najstarsze i najnowsze modele samochodów tej marki. Ponadto rozwiązywaliśmy quiz przygotowany przez niemieckich nauczycieli. Nowych wrażeń dostarczyła nam również wycieczka do archeologicznego skansenu nad Jeziorem Bodeńskim w Unteruhldingen,  składającym się z rekonstrukcji domów na palach sięgających czasów epoki kamienia i brązu. Z Unteruhldingen przeprawiliśmy się promem do Konstancji. Niestety mglista pogoda nie pozwoliła nam na podziwianie Alp. W Konstancji uczniowie zostali podzieleni na międzynarodowe grupy, w których poznawali ruchliwe uliczki tego uniwersyteckiego miasta. Podczas wycieczek był również czas na rozrywkę (tor saneczkowy i park trampolin). Ostatni dzień pobytu upłynął na obserwowaniu lekcji w szkole, dokonaniu podsumowań i wymianie wrażeń.  Wieczór poświęcono ceremonii pożegnalnej połączonej z dyskoteką pod hasłem „Oktoberfest”, podczas której mogliśmy podziwiać uczniów i nauczycieli ubranych w tradycyjne ludowe stroje zwane „dirndl” i „lederhosen”.

            Wróciliśmy do domu zmęczeni, ale jednocześnie dumni z tego, że udało nam się przeżyć wspaniałą przygodę i poznać wielu ciekawych ludzi, mimo iż przygotowania do wyjazdu pochłonęły mnóstwo pracy i wysiłku. Pobyt w Niemczech z pewnością pozostanie na długo w pamięci jego uczestników. Wszystkie koszty związane z podróżą i pobytem uczniów zostały sfinansowane z projektu realizowanego w programie Erasmus+.

            Myślę, że ten wyjazd dał uczniom możliwość nie tylko poznania nowych kultur, zwiedzenia ciekawych miejsc, ale i poznanie wspaniałych i wartościowych ludzi, a uczestnictwo w projekcie stanowi ogromną lekcją tolerancji i szacunku do drugiego człowieka. Dla nas nauczycieli jest to kolejna okazja, żeby przekonać się o tym, że warto zabiegać o realizację tego typu projektów, nie tylko ze względu na korzyści językowe, ale przede wszystkim, żeby zdobywać cenne doświadczenia i umiejętności.

 

Red. Maria Skowronek